Vår story

Vår story

Idén till Recipe for men föddes när tre skidåkande killar, Jesper Rönnbäck (VM-medaljören i puckelpist), Jesper Matsch och Mikael Snabb satt i en lift under en av många dagar ute i backen. De träffades via sin aktiva livsstil under deras studier och även om hudvård inte var deras vanliga samtalsämne kom det på tal. Det kalla, torra och blåsiga vädret i de norra delarna av Sverige har ett av världens hårdaste klimat. Resultatet efter många timmars svettig skidåkning satte sina spår - deras hud var extremt uttorkad, grov och hade tappat sin elasticitet. Målet var att hitta något som kunde få huden, väderbiten av långa dagar i backen, att kännas mjuk och behaglig igen. Vad de upptäckte var att de produkter som fanns för män, nästan uteslutande, var vidareutvecklingar av hudvårdsmärken för kvinnor och framtagna i länder med ett helt annat klimat än det nordiska.

Efter några års diskussioner blev idén verklighet. 2002 gjorde killarna slag i saken, slutade sina heltidsjobb och grundade Recipe for men. Konceptet var att utveckla en hudvårdsserie för män som utgick från det kalla och torra nordiska klimatet och de egenskaper som är specifika för mäns hud. Serien skulle vara logisk och enkel med deskriptiva produktnamn och dessutom ge synliga resultat. Förpackat i maskulina högglansiga röda behållare med etiketter som liknar receptlappar ramas konceptet in – nordisk, aktiv och snygg manlig hudvård - utan konstigheter.

Efter två år av utvecklingsarbete lanserades Recipe for mens produkter på den svenska marknaden i december 2004. Recipe for men har sedan starten utvecklats och tillverkats i Sverige. Vi jobbar med lokal produktion, förstklassiga råvaror och en hel massa passion. Samtliga produkter tillverkas i den egna fabriken i Dalarna där produktion och utveckling sker enligt hållbarhetspolicyn ”The Green Pledge”, som bland annat innefattar minimering av vatten- och energiförbrukning, gröna transporter och hållbara förpackningsval.

Recipe for men är idag ett världsledande varumärke som erbjuder en upplevelse av genuin småskalighet. Det borgar för kvalitet. I dag finns Recipe for men i 20 länder och säljs på många av världens finaste varuhus, som till exempel Selfridges i London och Bergdorf Goodman i New York.